Ekonomisk analys

När lägenheter annonseras på t ex Hemnet så finns ofta annonser från allabrf.se under rubriken "Om BRF Bergabågen" där det anges att föreningens betyg är t ex B. Man erbjuds också köpa en analys från detta företag.
Frågan styrelsen ofta får är vad betyget B står för och varför vi inte har bättre betyg t ex A++ , A+ eller A när vi från styrelsen hävdar att föreningens ekonomi är god.

Det allabrf.se och andra gör är att man tar fram så kallade nyckeltal
som beskriver olika faktorer av föreningarnas ekonomi.
Sedan gör man en viktning av dessa nyckeltal där man anser att vissa nyckeltal är viktigare än andra för att på så sätt få fram ett sammanvägt betyg.

För att medlemmarna skall slippa köpa dessa anlyser så har styrelsen tagit fram dessa nyckeltal själva från och med mitten av 2017 när vi medlemmar tog över föreningen.

Hur nyckeltalen beräknas och vilka betygsgränser som används framgår av bilden ovan.

Observera att 2017 är ett halvt år.
Högerklicka på bilden och välj visa bild för att få den större på skärmen.